
En omveltning i markedet
Det er ingen tvil om at fraktmarkedet har endret seg betydelig de siste årene. Corona-pandemien har ført til økt etterspørsel etter containere, noe som har ført til 10 dobbelte-prisøkninger og mangel på kapasitet.
Lignende utfordringer har vært synlige i andre deler av transportbransjen, som økte priser og mangel på sjåfører. Europa fortsetter å slite med å finne nok transportører for veitransport, og den generelle transportmengden har økt fra Øst-Europa. Som følge av de omfattende utfordringene på containermarkedet fra øst, har mange bedrifter omlagt deler av produksjonen sin fra Asia til Øst-Europa. Dette legger ytterligere press på den allerede store mengden varer som hver dag beveger seg gjennom Europa.
Det har også vært en økt aktivitet i oppkjøp blant flere transportører, der noen av verdens største kurerselskaper har slått seg sammen. For eksempel har DSV gjort flere oppkjøp de siste årene.
​
I tillegg til dette, trakk Storbritannia seg ut av EU, noe som førte til enda mer press på hele fraktflyten, og toldbehandling ble plutselig en viktig agenda for mange transportører. Frustrasjoner og daglange køer ved grensen til Storbritannia ble en realitet for mange transportører.
​
Oppkjøp & Brexit

87% av våre kunder opplever en besparelse på mer enn 16%*
etter gjennomført anbudsprosess - uavhengig av markedets forhold.

*Regnet ut fra en årlig besparelse på deres fraktkostnader
Hos Norsk Logistikk Partner forstår vi at i utfordrende situasjoner finnes det
store muligheter!
